Egyes szakmák sajátos nyelvezetében gyakran kap becenevet egy jelentősebb eszköz vagy gépezet. A fenti nevekkel illetve mozdonyokkal nap mint nap találkozhatunk az országban.

A mozdonyokra mindig is sok becenév ragadt. Elsősorban az M44 sorozatú Ganz-MÁVAG gyártmányú dízel-villamos gépek (lásd balra) például a Bo'Bo' jelű tengelyelrendezés alapján váltak Bobóvá.
A szintén hazai gyártmányú dízel-hidraulikus M41-es sorozatú mozdonyok az eredetileg francia licenc alapján gyártott dízelmotorjuk jellegzetes hangjáról kapták a Csörgő nevet. A jellegtelenebb hangú, de modernebb motorok beépítésével modernizált M41-eseket már csak Hörgőként emlegetik.
Az M40-es sorozatú dízel tehervonat (alsó kép), a géptérből jellegzetesen kiemelkedő vezetőfülke miatt kapta a Púpos nevet, a Szovjetunióból rendelt M62-es fővonali dízelek viszont származási helyükre való egyértelmű utalásként lettek Szergejek.

A ma már csak múzeumokban látható Kandó (V40-V60) a tervezőjéről kapta a nevét, de olykor az egyes műszaki megoldások alapján nyerik el várva várt becenevüket a vasúttörténeti remekművek.
A V41-V42 mozdonyok a Ward Leonard-rendszerű villamos hajtás során lettek Leók, a V43-asok pedig a bennük használt szilíciumdiódás egyenirányítók után lettek Szilik. Egészen az elmúlt évekig a csak nem 20 méter hosszú V63 volt a legerősebb mozdony a hazai pályákon, innen is ered Gigant nevű beceneve. A legerősebb címet tőle átvevő 1047-es sorozatú, az osztrák vasutaknál Taurus névre hallgató mozdony hazánkban a Dórémi nevet kapta, mivel elinduláskor csaknem szabályos szolmizációs skálához hasonló hangokat ad ki.

A gőzmozdonyoknak is rengeteg becenevet adtak anno. A második világháború után az USA-ból hazánkba került 411-eseket Trumannak nevezték, utalva az akkor regnáló elnökre. A 60-as években a Szovjetuniótól vásárolt német hadimozdonyokat viszont Hruscsov-dízelnek hívták. A rossz nyelvek szerint ugyanis a modernebb dízelmozdonyok helyett kaptuk a régi 520-as gőzösöket.
A leghíresebb magyar gőzös, a 424-es Bivaly és Nurmi névre hallgat. Bivalynak ereje miatt, Nurminak a finn futó, a többszörös világrekorder Paavo Nurmi gyorsasága után nevezték el.

Más országokban is divat a mozdonyok elkeresztelése, mint például Németországban a 480-as sorozatú S-Bahn motorkocsikat az általuk gyakran okozott tűzesetek miatt hívják Toasternek, azaz pirítónak.

A bejegyzés trackback címe:

https://napipille.blog.hu/api/trackback/id/tr952014012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása