Bobó, Szergej, Csörgő, Szili - kik ők?
2010.05.19. 08:00
Egyes szakmák sajátos nyelvezetében gyakran kap becenevet egy jelentősebb eszköz vagy gépezet. A fenti nevekkel illetve mozdonyokkal nap mint nap találkozhatunk az országban.
A mozdonyokra mindig is sok becenév ragadt. Elsősorban az M44 sorozatú Ganz-MÁVAG gyártmányú dízel-villamos gépek (lásd balra) például a Bo'Bo' jelű tengelyelrendezés alapján váltak Bobóvá.
A szintén hazai gyártmányú dízel-hidraulikus M41-es sorozatú mozdonyok az eredetileg francia licenc alapján gyártott dízelmotorjuk jellegzetes hangjáról kapták a Csörgő nevet. A jellegtelenebb hangú, de modernebb motorok beépítésével modernizált M41-eseket már csak Hörgőként emlegetik.
Az M40-es sorozatú dízel tehervonat (alsó kép), a géptérből jellegzetesen kiemelkedő vezetőfülke miatt kapta a Púpos nevet, a Szovjetunióból rendelt M62-es fővonali dízelek viszont származási helyükre való egyértelmű utalásként lettek Szergejek.
A ma már csak múzeumokban látható Kandó (V40-V60) a tervezőjéről kapta a nevét, de olykor az egyes műszaki megoldások alapján nyerik el várva várt becenevüket a vasúttörténeti remekművek.
A V41-V42 mozdonyok a Ward Leonard-rendszerű villamos hajtás során lettek Leók, a V43-asok pedig a bennük használt szilíciumdiódás egyenirányítók után lettek Szilik. Egészen az elmúlt évekig a csak nem 20 méter hosszú V63 volt a legerősebb mozdony a hazai pályákon, innen is ered Gigant nevű beceneve. A legerősebb címet tőle átvevő 1047-es sorozatú, az osztrák vasutaknál Taurus névre hallgató mozdony hazánkban a Dórémi nevet kapta, mivel elinduláskor csaknem szabályos szolmizációs skálához hasonló hangokat ad ki.
A gőzmozdonyoknak is rengeteg becenevet adtak anno. A második világháború után az USA-ból hazánkba került 411-eseket Trumannak nevezték, utalva az akkor regnáló elnökre. A 60-as években a Szovjetuniótól vásárolt német hadimozdonyokat viszont Hruscsov-dízelnek hívták. A rossz nyelvek szerint ugyanis a modernebb dízelmozdonyok helyett kaptuk a régi 520-as gőzösöket.
A leghíresebb magyar gőzös, a 424-es Bivaly és Nurmi névre hallgat. Bivalynak ereje miatt, Nurminak a finn futó, a többszörös világrekorder Paavo Nurmi gyorsasága után nevezték el.
Más országokban is divat a mozdonyok elkeresztelése, mint például Németországban a 480-as sorozatú S-Bahn motorkocsikat az általuk gyakran okozott tűzesetek miatt hívják Toasternek, azaz pirítónak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.