Óbudán már 1933-ban is jártak trolibuszok, de a háború után, 1949. dec. 21-én indult újra Budapesten a troliközlekedés Sztálin 70. születsénapjának a tiszteletére, az első vonalon a 70-es viszonylatszámmal.
Felsővezetékes villamos hajtású járművekkel már a századfordulón is találkozhatott az ember Pozsonyban, vagy Ótátrafüreden, de ezek még a kezdetleges, vaspántos abroncsú, járművek voltak, amelyek kiforratlanságuk miatt gyorsan eltűntek a közlekedésből.

Az első igazi trolik 1933 decemberében jelentek meg a Vörösvári út - Bécsi út - Új-Buda Új köztemető útvonalon, ugyanis az európai trendekre figyelyő BSzK Rt. (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság) egy 2,7 km hosszúságú kísérleti trolijáratott indított el. A még jobbkormányos járműveket a GANZ és a MÁVAG ingyen bocsátotta a vállalat rendelkezésére.
Igaz, hogy a közben balkormányosra (és jobb oldali ajtósra) átszerelt járművek mindenki megelédegésére szolgáltak, új vonalakat nem létesítettek. Az egyetlen kísérleti járat pedig a háborúban megsemmisült. Ezek után csak 1949-ben létesítették újjá a trolibuszokat, és útvonalaikat. Megrendeltek 26 darab MTB-82 típusú járművet a Szovjetunióból, és hozzá láttak az első vonal kiépítéséhez.

Az első troligarázs a Damjanich utcában volt, az első, 70-es számú vonal pedig az Erzsébet királyné útjától a Nagymező és Kálmán Imre utcákon át a Kossuth térig tartott, és a közlekedést szándékosan Sztálin 70. születésnapján indították meg ezen az útvonalon.
A számozás okozott kisebb problémákat, mivel akkoriban voltak 70-en felüli számozású villamosjáratok, és ezeket folyamatosan át kellett nevezni, hogy a 70-től induló számokat megkaphassák a trolijáratok.

1952-ben indult meg a hazai trolibuszgyártás, 1957-re már több mint 200 kocsi dolgozott a budapesti vonalakon. Érdekesség, hogy a hajdani 70-es járat ma is változatlan útvonalon jár, holott az első, nagyjából 5 km-es táv helyett összesen 67 km-nyi hálózatot találunk Budapesten.

A bejegyzés trackback címe:

https://napipille.blog.hu/api/trackback/id/tr922090096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ßyblis 2010.06.18. 12:46:33

Jó újra a műveidet olvasni! Dávid király ügyes volt, de a filiszteus utolsó oriások egyike, behozta a szellemi hátrányát az idők során..;)

Thailog 2010.06.18. 15:11:29

Köszi a kommentedet. Jó látni, hogy a szerzőkön kívül valaki még ír kommentet.:D (Ja és persze Mikron).
Azért azt megsúgom nektek, hogy a látogatottság a vizsgáimnak köszönhetően kb felére visszaesett...:( De igyekszünk visszacsábítani az embereket. :D

Lehet reklámozni az oldalt! Előre is köszönöm. :)

ßyblis 2010.06.18. 21:17:53

Thailog, nincs könnyű dolgod, annak ellenére, hogy több 100 tudománnyal és érdekességekkel foglalkozó oldal létezik kevés az érdeklődés eme irányba..ez egy igen csak komplex ügy, hiszen kevés az inteligens és a tudományokra fogékony ember, aki pedig művelt az a cikkeid tartalmának nagy részével tisztában van..;)

Nem itt fogsz híres íróvá válni, de ha a saját tudásodat akarod fejleszteni és közben 1-2 tudáséhes embernek is tudsz új információval szolgálni, akkor nagyra becsüllek...

Mikron · http://mikron.blog.hu 2010.06.20. 21:59:49

Az előző komment gondolatmenetét folytatva esetleg fontold meg a levelet amit küldtem neked kb egy hete.
süti beállítások módosítása